Katrineholm Gröna Kulle

Välkommen till Reumatikerföreningen Katrineholm

Välkomna på årsmötet

Välkomna på vårt årsmöte måndagen den 11 februari 2019 kl. 18.00 i Linnégården.

Anmälan till Dagny på 0150-520 19, 070-695 43 18 alt. e-post ellet till Lennart på 070-575 09 78.

Nu börjar vi 2019

Under vecka 2 börjar vi våra aktiviteter igen. Vattengymnastik på tisdag och torsdag samt paraffinbad/sittgympa på onsdag. Tider som tidigare och även kostnader som tidigare 400:- för bad och 25:- per tillfålle eller 200:- för 10-kort för paraffinbad/sittgympa.

Kom ihåg att vi har ordnat möjlighet att betala med swish. Kontonumret är 123 381 66 34, glöm inte att skriva namn och vad betalningen gäller.

Slut för i år

Nu är alla våra aktiviteter avslutade för 2018, vi tackar alla medverkande och deltagare och önskar en God Jul och ett Gott Nytt År.

Bad och parafinbad/sittgympa verksamheten börjar vecka 2 nästa år och vårt årsmöte kommer att hållas måndagen den 11 februari.

Grötfesten 24 November

Lördag eftermiddag den 24 november träffades vi, ca 45st medlemmar för att äta julgröt. Vi började med glögg och pepparkaka, knäck och annan godis. Ordförande Lennart Olsson hälsade alla välkomna innan vi började köa till grötfatet och skinkan. Göran Olsson från Österåker hade med sin klarinett och underhöll med fina melodier bl.a "Gabriellas sång". Under tiden köpte vi lotter till många fina vinster. Vi serverades kaffe med hembakat. Så kom Tomten Julle med julklappssäcken. Göran avslutade eftermiddagen med att spela den vackra "Koppången" Ordförande tackade kaffekommittén Solveig, Ewa, Gudrun med respektive som gjort ett utomordentligt bra jobb med att koka julgröt och baka till fika och vinster. Samt iordningsställande av lokalen till oss andra som kom för att träffas och njuta. Göran tackades för den fina underhållningen och alla medlemmar som kommit och bidragit till en lyckad eftermiddag. Solveig och Sören Pettersson överlämnade en fin "granbock" till Göran som tack för fin spelning.

Dagny Eriksson

Öppen föresläsning

Lördagen den 17 november hade Reumatikerföreningarna i Flen och Katrineholm besök av Mitra Pikwer, läkare på Reumatologen i Eskilstuna. Hon har tidigare forskat kring psoriasis och framför allt om psoriasisartrit.

Det var ett faktarikt föredrag, men jag ska försöka återge en del av det hon framförde.

När det gäller psoriasis fick vi veta att det är en inflammatorisk systemsjukdom och att den är lika vanlig hos män som hos kvinnor och att hälften får sin sjukdom före 30 års ålder. Den orsakas av både genetik och miljö. Livstidsrisken för att få psoriasis är ca 30% om någon av ens föräldrar har det och ca 60% om båda föräldrarna har det.

Av de patienter som har psoriasis utvecklar ca 30% ledsjukdom. Utvecklingstiden mellan hudsjukdom och ledsjukdom är i genomsnitt 10 år. Det finns inga blodprov som man kan ta som visar vilka av patienterna med hudsjukdom som utvecklar ledsjukdom.

Det finns olika typer av PsA. Det kan drabba flera leder symmetriskt som vid RA, enstaka leder (Oligoartrit) eller mest ryggen (Spondylit). Fler typer finns.

Psoriasisartrit ingår i gruppen spondylartrit tillsammans med t.ex. Ankyloserande spondylartrit och reaktiv artrit.

I samma grupp finns även entesiter (inflammationer där senan fäster in vid benet t.ex. hälsenan, hälsporre, tennisarmbåge).

Efter föreläsningen gavs det tillfälle för frågor och frågeställarna verkade nöjda med svaren.

Lennart Olsson tackade förutom med ord med en liten present med anknytning till Katrineholm och en kasse full av reklam för trakten.

Lennart Berglöf

(klicka på "Läs mer" för fler bilder)