Lennart och Lotta

Medlemsmöte med Lotta Håkansson

I måndags den 8 oktober var förbundsordföranden Lotta Håkansson på besök. Vår ordförande Lennart Olsson hälsade henne välkommen till Katrineholm innan hon började att tala. Att hon var engagerad och verkligen trivdes med uppdraget gick inte att ta miste på. Hon berättade om sin bakgrund bla. som kommunalråd i Järfälla i 10 år och att hon blivit tillfrågad av valberedningen trots att hon inte haft något koppling till Reumatikerförbundet tidigare.

Hon berättade att vi just nu är c:a 45 000 medlemar med ett mål på att bli 60 000 till 2020/21 och att Reumatikerförbundet näst efter staten är den största bidragsgivaren till forskning om reumatiska sjukdomar. Hon talade även om vår nya logo och typsnitt, vilket är en del i att förnya verksamheten. Förbundets största fråga inför valet var "Rätt till rörelse" jämnlika möjligheter till rehabilitering över hela landet. Det är viktigt att ha en långsiktig dialog med politiker på alla nivåer i samhället, citat "de ska vända sig till oss".

Under den efterföljande frågestunden kom det upp frågor om bla. tillgänglighet, bättre kompetens inom primärvården, svårigheten för en reumatiker att öppna förpackningar och då även möjligheten att få välja medicinförpackningar.

Innan mötet avslutades informerade Dagny om resor och Lennart om kommande aktiviteter samt att en ny tid för vattengymnastik har kommit till på fredags eftermiddagar.

Lennart tackade Lotta för hennes medverkan och överlämnade lite gåvor från KFV-regionen.